أنـــــــــــــا مصرية

أهتمامتي بالتاريخ  و الأحداث للأسف ضيقة جداَ .. لكن اليوم أكتشفت أنها معدومة جداً .. ببساطة أنا لا أعرف عن حرب 6 أكتوبر سوى أنها كانت في اليوم السادس من أكتوبر في عام 1973 فقط لأول مرة في حياتي وأنا أشاهد أحتفلات 6 أكتوبر على التلفاز أشعر بأني فخورة بمصر وشعبها .. حتى مع أني أستطيع أن أسرد كل ما يعرض سنوياً على التلفاز في هذا اليوم ,, لكني أشعر بالفخر …لا أعرف لماذا كنت أشعر أني كنت هناك على أرض سيناء في ذلك اليوم .. كأني أخت وأم للشهداء هذا اليوم ,, لا أعرف لماذا تمنيت أني لو كنت منهم ,, أعترف أني مواطنة مصرية في غاية السلبية وللأسف في كثير من المواقف التي تعني مصر وشعبها كنت لا أهتم ,, ربما لأني لم أعش فيها كثيراً !! كنت دائماً أتذكر ” لو لم أكن مصرياً لو وددت ان أكون مصرياً ” وأبتسم .. أتسأل ” على أية ؟” .. لكن لو تخيلت لو مرة ماذا أتمنى أن أكون ؟؟ لأخترت مصرية ,,,,,, أنا على يقين تام أن بلدي ليست الأفضل ,, لكني أعتدت دائماً أن لا أنظر للجزء الفارغ من الكأس .. أخيراً : حتى تتغير مصر وتصبح الأفض ليس من المفترض أن يتغير الحكم  أو السياسة بقدر ما يجب على كل مصري أن يتغير هو

” .. إن الله لايغير مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم”  ,, كل أكتوبر وأنتي بخير يا مصر  ##




4 thoughts on “أنـــــــــــــا مصرية

  1. انا برده يا سلمى بحب مصر وبفتخر بيها ويمكن ده راجع للمدرسة خاصة الابتدائى لانهم حفظونا فيها الاغانى الوطنية تقريبا معظمها ف من صغرى بحس بالفخر ده والحمد لله حسيت بدرى ب موضوع السلبية دى وابتديت اقول “لو كانت السلبية شخصا لقتلته وفرتكته كمان” وكمان دايما بقول ابــــــــدأ بنفسك… وبالنسبة لموضوع
    حرب اكتوبر احنا فعلا للاسف المعلومات اللى عندنا سطحية شوية بس ان شاء الله شويه شويه هنعرفها

  2. بالمناسبة انا مكنتش اعرف حاجة عن السادات شفت فيلم ايام السادات حسيت قد ايه الرجل ده عظيم
    عجبنى الموضوع يا سلمى والى الامام دائماااااااااا

    • عندك حق يا سلمى كل اللي حولينا للأسف سلبيين جداً .. والموقف الوحيد اللي بيتاخد حجتين : لاما وانا مالي أو يجيبوا العيب على اي حاجة تانية وخلاص …

      عجبتني “لو كانت السلبية رجلا لقتلتة وفرتكتة كمان ” ..المفروض يكون لنا صوت وصوت مسموع كمان وبدل ما نجيب في عقد ومشاكل ندور على حلول

      أنا فعلا بدأت أقراء عن تاريخ مصر .. لاني مقتنعة أن المستقبل عمرة ما هيتوجد بدون ماضي .. ولان ماضي مصر كان مشرف فانا على يقين أن مستقبلها مشرق بس لو تحلينا بروح 6 أكتوبر
      شكراً على ردك .. ونورتي صفحتي 🙂

      • فعلاً شخص الرئيس أنور السادات تستحق منا الأحترام .. شخصية مثيرة جداً
        الفيلم عرض جانب من حياتة .. لكن متأكدة أنة رجل عظيم
        وطبعاً الفيلم أتعرض أمبارح وأنا سهرت علية 🙂

Leave a Reply

