مصرالجديدة قوي

الفديو من أكتر الفديوهات اللي شوفتها وحسيت إني عاوزة أشوف مرة وأتنين وتلاتة ,, مشهد المصلين وخراطيم المية بتحاول تفرقهم مشهد رائع يردد أنا بين يد ربي ولا أبالي بكم

تحــــــية لكل من وطأت قدمة أرض الميدان تحية لكل من على صوتة بين الحشود تحية لمن وقفوا  لتعلو مصر على رقابهم تحية لشهدائنا ورود الميدان ,,,, هذه أول تدوينة وبالأصح اول كلامات لي منذ فترة طويلة أكتفيت فيها بالمشاهدة والدعاء ,, للأسف لم أشارك لأنــــي كنت خارج مصر ( أشعر الأن بمعنى ” فاتك نص عمرك ” ) نعم لم أكن إجابية بما يكفى في أيام الثورة الأولــــــــــــى كنت أتمنى أن أكون بين ثوار تقاربت أعمارهم وتوحدت مطالبهم ( مصر حرة نظيفة أبية ) فقد مصــــــــــر جديدة ,,, شباب الفيسبوك أثبتوا أن للظلم نهاية قد تكون بأي صورة لكن بأيدي مصرية أختلفت الصور كثيــــــراً

اول ما رجعت مصر كنت في منتهى السعادة وكأني في لهفه لا توصف لأرى ما الجديد كيف تبدو مصر في أيامها الأولى كيف تبدو وقد أستعادت شبابها بعد أن كانت قاربت على شيخوخة مبكرة تحت كراسي رؤسائها العظام ,,,, رجعت هذة المرة وأنا أقسم اني لان أفوت الثورة الأهم ,,ثورة ما بعد الثورة _هكذا اسميها ,,, ثوارها مسؤلون على أرث أبطال الميدان أن نحافظ على أهداف ومكاسب ثورة 25 يناير وأن نثبت للعالم أننا قادرون على الأستمرار

اعتقد أن ثورة ما بعد الثورة نحن من نضع أهدافها ومكاسبها ونحن أيضاً من نحققها ,, ثورة لا تحتاج لحكومات ولا وزرارت تحتاج لشعب اراد الحرية المطلقة والكرامة ,,,,,تعالوا نفكر بصوت عالي مع بعض ” بغض النظر عما سبق 25 يناير ” أية أكتر شئ سئ كنت بتشوفة في شعب مصر ؟؟؟ السلبية والسكوت عن الحق ؟؟ واية كمان ,, القابلية الرهيبة لتقبل الظلم وشكراً يا باشا ,,, دى أول شئ أتغير لأن كتير جداً علت أصواتهم بالحق ومحدش قدر يسكتهم ودى في نظرى أهم مكسب من مكاسب الثورة ” انــــــــا لا اخاف ” مع أن في ناس لسة بتفضل تمشي جمب الحيط وتسكت لكن مع الوقت هيمشوا مع الناس في وسط الشارع ودى قريب جداً

أية كمان ؟؟؟ شعب مصر غير منظم !! للأسف دي لسة موجودة ,, من أول خطوة ليا في المطار أن مفهوم الطابور لم يتم تصحيحة حتى الأن في مصر  ( واقف في أخر الصف وتلاقية في الأول بدون وجهة حق ,, الكل متجمع عند الشباك ) ,,, (على جميع الركاب الألتزام بماقعدهم حتى هبوط الطائرة تماماً ,, تلاقي الكل واقف ولا حياة لمن تنادي ) وكتير والله حجات من كدى بس دى اللي أتصدمت بأستمراريتة حتى الأن ,,, أقصد ان سكان “مصر الجديدة قوي” لازم بقى يبقوا منظمين قوي

أية كمان ؟؟ رغم أن الثورة في الأول كانت مثال رائع للتنظيم وروح الفريق مـــــلاين كانوا بروح واحدة ,,,لكن بعد كدى مش عارفة لية (رجعت ريمه لعدتها القديمه ) طب لية بس ياريمة !!! نفسي مبدأ (يلا نفسي ) يختفي في مصر الجديدة قوي ويبقى أنا والجماعة

نفتقد حتى الأن لمبدأ الأحسان في أعمالنا ومازلنا نلتزم بمدأ ( الطلسقة ) أي حاجة في أي حاجة المهم تبقى سليمة وخلاص مع ان ربنا أمرنا باتمام الأعمال على أكمل وجه,,,,

نفتقد للأحترام المتبادل لسة بنمشي في الشوارع نشتم في بعض ونتجاهل كل حقوق المارة بأي صورة من الصور ,,, للأسف كنا بنقول أوضاعنا مدهورة علشان حكمنا بيرجعونا وراى ونسكت ولا مرة قلنا وأحنا سايبنهم يجرونا مش بس بسكوتنا كمان بتصرفتنا اللي المفروض تبقى أكثر تحضراً

أنا مليش في السياسة لكن أنا فرد في مصر القديمة “والجديدة قوي” انا كنت قبل وبعد الثورة موجودة فأكيد مش الدنيا هتتغير وأنا مش هتغير !! نفسي كل العالم يقول أن الشعب المصري أقوال وأفعال و أن سوء أوضاعه مش لسوء طباعة ,,, ربنا بيقول حتى يغيروا ما بأنفسهم ,,ثورتنا مش هتكمل لغاية ما نتغير لغاية ما يكون الاحسان في الأعمال مبدأ راسخ في كل أعمالنا لغاية ما نرمي السلبية

ثورتنا هتكمل لما نربي أولادنا اللي هيحكموا مصر على أن الحرية والكرامة اللي بنكتسبها بالعمل والأخلاص معدش ينفع تبقى مطالب نطالب بيها غيرنا إحنا خلاص هنربيهم على أن الحرية والكرامة هيا الميه والهوا لو سبتهم يبقى تموت أحسن ,,,تموت ساكت أو شهيد أنت اللي تختار

الأهم هو أذاي أبني كيان وشخصية مصرية تعيش في مصر الجديدة برفاهية أخلاقية ,,, لاني متأكدة أن الحكومات لو تغيرت والأساس ثابت فلن يكون سوى ترسيخ لمبدأ الظلم والتخلي والرضوخ وهنعيد مسرحية ال 30 عام بممثلين جدد

اخيراً الشعوب هيا من تحكم فأحسنوا أختيار حامكم من أنفسكم

اللهم أرحم مصر وشهدائها

2 thoughts on “مصرالجديدة قوي

  1. مقال رائع بجد …. وان شاء الله مصر وشعبها هيتغيروا وهتبقى أحسن بس لازم الصبر والنية ان احنا ننتغير ونحاول نوعي الشعب ده .

    يارب اجعل مصر بلداً آمنا واهدِ شعبها.

Leave a Reply

