ياعم المحظوظ

حضرت محاضرة للدكتور شريف عرفه بعنوان “ان تكون سعيدا” … أتكلم عن مفهوم السعادة وأذاي تبقى سعيد و تناول نقاط كتير عن السعادة  وأهم أسبابها … سأل الدكتور عن إن كان الحظ من أسباب السعادة ولا لا .. وسأل كمان يعني أيه حظ وهو فيه أصلاً حظ وحش وحظ حلو !?

بصراحة الجزئية دي أكثر جزئية علقت في دماغي وطول اليوم بسأل نفسي هو أنا محضوظه ولا  ؟؟  خليني الأول أقول ليكوا اللي ذكر في المحاضرة وبعدين نشوف أنا محظوظة ولا

كيف تصبح محظوظا :

١_ أخرج برة القفص _خليك غير متوقع وغير مألوف .. جرب كل شئ يمكن تجربته

في المحاضرة أستدل الدكتور بتجريب كل شئ بأنه أكل جراد مقلي في تايلاند ومن ساعتها وأنا بدور على فار 🙂 يعععععع

وكمان قال أن لايمكن يكون الإنسان محظوظ أبدا وهو من البيت للشغل والعكس لأنه أين سيجد فرص يصطدم بها ليجرب حظه

٢_ المرونه _ النجاح لا يكون دائما في خطوط مستقيمه يجب أن تعتاد الدوران حول المشاكل وإنتهاز الفرص التي قد تظهر للوهله الأولى أن لا علاقه لها بهدفك ,,, يجب أن تتعلم لعبة المتاهات

٣_ طريقة التفكير وفهم الحياة_ كيف تفهم رسائل الحياه لك .. كيف ترى ما يراه كل من حولك سلبا إبجابيا

أستدل بقصة صانعى الأحذيه … رجلان  إنتقلا للعيش في جزيره ليبدأو مهنتهم هناك ليكتشفوا بعد ذلك أن كل سكان الجزيرة بدائين لدرجه أنهم لا يرتدوا الأحذيه أصلا !! أحدهم أكتفى بندب حظه وكيف أن سوء حظه ألقى به هناك  ,,  والأخر عرف أن حظه ألقى به في مكان إستسماري رائع ،، سأعلم أهل الجزيرة لبس الأحذيه وسأكون الصانع الوحيد لها 🙂

بالمناسبة لو كنت في بنك وحدث سطو مسلح وأصابك أحدهم برصاصه في كتفك ،، كيف تعتبر حظك لهذا اليوم ؟

٤_ العلاقات – الناس هم أهم أسباب السعادة بلأصح هم الأداه الأقوى لجلب الحظ,,,  أنا فهمت النقطه دي من عبارة كانت أمي بترددها كل ما تعرف ناس كل ما أمورك تتيسر بس أكيد مش معنى كدى تعرف الناس علشان مصلحتك ! ونينه كانت بتقول ليا معرفة الناس كنوز

الحظ أحد أسباب السعاده الكتيره ,,,  بس الأهم أننا اللي بنخلق الحظ يعني مفيش إنسان صاحب حظ  عاثر إلا إذا كان ناوي على كدى ,,, هو أنا محظوظه ولا أيه نظامي 🙂 ,,, الحمد لله أنا محظوظه جدا ومش بس لأني يجوز أكون بحقق الأسباب الأربعة اللي فوق واللي لسه في غيرهم كتير لكن لأني مؤمنة أن الله خلقنا لنيتمتع في الحياة ونصنع فيها من أعمالنا لنفوز بالجنة ولأن الله خلقني بصمه لا تتكرر فريدة من نوعي لا يوجد غيري في الدنيا ولأني كذلك يجب أن أجذب السعادة لطريقي حتى أترك بصمتي في الحياة وأفوز بجنتي في الأخرة

وأنتم أيــــــه النظام  ؟  🙂 محظوظ  ولا ؟؟ وليه أنت محظوظ يا عم المحظوظ  ,,,, دمتم بسعادة

2 thoughts on “ياعم المحظوظ

  1. هو أيه لازم يحصل مع الواحد عشان يقول حظي وحش ؟ …. مشاكل ؟؟؟؟
    ما هو ما فيش حاجة اسمها مشاكل , في تحديات و عقبات ….. و دي طبيعي يقابلها الإنسان ….
    بعدين أنا مقتنع بحاجة صغيرة … كبيرة بآن معا ً
    ربي بيحبني …عشان هو خلقني بإيدو ,و خلاني مسلم …. يبقى بيحبني
    و طالما بيحبني …. يبقى رايد ليا الخير ….
    و حتى لو الخير ده ما ظهرلي دلوقتي , بس هيظهر …. مستحيل ما يظهرش …..

    يعني باختصار : الحظ الحلو = خير دائم
    و كل حاجة خير بحياتي
    يبقى أنا محظوظ …. لألألأ … أنا طارق …. بس يعني أنا شخص محظوظ ..

    • يعني نقدر نقول أنت طارق المحظوظ 🙂 ,,, فعلا الله خلقنا في خير دائم بأفعالنا نخلق الشر أو حتى الحظ السئ

Leave a Reply

