مصرنا | سلاسل الثورة في المنصورة

كام واحد عارف عن حملة مصرنـــــا  !!!

حركة مصرية شبابية تهدف إلى إنشاء كيان للشباب تتلاقى فيه إرادتهم لنقل مصر التي نريد من حيز الحلم والخيال إلى عالم الواقع والتنفيذ.

مصرنا التي نريد العدل فيها أصل والمساواة فيها جوهر والحرية فيها منطق حياة. مصرنا التي هي مصر الإنسان وكرامته بما يتيح للجميع الحق في الحياة والاعتقاد والتعبير وتكافؤ الفرص والمواطنة الحقّة. مصرنا التي نريد هي مصر النهضة والمعرفة التي يقوم فيها شبابها بتجديد شبابها وطنا غاليا وشعبا أبيا ومستقبلا عظيما. مصرنا التي نريد، تسهم بقدر ما تستفيد من بيئتها ومحيطها الاقليمي والعالمي. مصرنا السيرة والمسيرة والمصير والتي نصر أن يكون غدها أفضل من أمسها.

حركة مصرية شبابية تهدف إلى إنشاء كيان للشباب تتلاقى فيه إرادتهم لنقل مصر التي نريد من حيز الحلم والخيال إلى عالم الواقع والتنفيذ.

الوصف الي فوق انا أخدتة بالنص من الصفحة الرسمية للحركة  حركة لا تهدف إطلاقاً لدعم أي حزب سياسي أو تيار فكري ,, حركة فقط تدعم مصر
وعلشان كدى وكدى بس انا شاركت فيها وأتمنى أدعمها وأشارك في فاعليتها

النهاردة كانت فاعلية سلاسل الثورة في المنصورة  ,,  كتبت اللي نفسة أقولة  على ورق ونزلت أنا وأصحابي علشان نقولة للناس مفيش ولا واحدة من اللي نزلوا كان ليهم أي نشاط سياسي تابع لأي تيار

…..

نازلين علشان نقول أننا بنحب مصر وأننا مش مخربين وأننا مش هنسكت ونقول عاوزين الأستقرار والجرح لسة مفتوح و وارم  !! نزلنا لأن الثورة أدت لينا صوت مسموع
وقفنا في صورة سلسلة سلمية كل واحد نزل علشان عاوز ندي أمل ونطمن الشارع  ونقول للناس أحنا وغرنا مش هنخربها
التعليقات الغريبة اللي سمعناها طول الوقفة  والأسئلة الغريبة من الناس اللي كلها كانت بتاخد نفس النص  ” أنتوا تبع مين ؟ ومين اللي قال ليكوا أعملوا كدى ؟ ” وحتى لما نقول مش تبع حد
ونقول تبع حركة مصرنا الرد يبقى  ” اللي هما تبع 6 أبليس ” !!!  ” المشكلة أنهم مش عارفين أي حاجة لا عن 6 أبريل ولا حركة مصرنا

الواضح تماما أني طول ما كنت قاعدة على تويتر وفيس بوك كنت في حتة برة مصر والحقيقة أن الشارع وصل لحالة قصوى من السخط والنقم على الثورة وكل اللي يجيب سيرتها ,, وكمان متقبلين أي حاجة
تحصل من المجلس العسكري ومش فارق كتير أخوان ولا سلفين ولا حتى كفار قريش أي حاجة وخلاص  أهم حاجة الأستقرار !! ونسيب البلد تولع
المشكلة فعلاً أن مفيش أي نوع من أنواع التوعية السياسية ولا حتى الأجتماعية في الشارع ,, أنا فعلاً أتصدمت وخصوصاً أن دى أول مرة ليا أحتك بالشارع مباشرة كدى

اليوم كان كويس وحسيت ان الساعة دي كفيلة بأنها تعطيني طاقة كبيرة جدا علشان أكمل وأحاول أجتهد دايماً علشان مصر متبقاش مجرد صفقة بتتباع

……

عاوزة أكتب عن إسلام وفارس  *_*  طفلين بنشوف ذيهم كتير في الشوارع بيبيعوا مناديل على الكورنيش  طلبوا مننا أنهم يمسكوا ورق ذينا وفعلا أدناهم الورق
وبالصدفة لقينا العبارات دي هيا اللي وقعت في أديهم  ”  أنــــــا مش بلطجي  ” على فكرة فارس كان لبس هدوم ذي بالظبط اللي بنشوفها على الناس ونقول عليهم بلطجية  ,, وإسلام كانت في عينية نظرة أمل وإصرار جميلة  ” هنبني مصر بإيدينا  ”  ,,,   نفسي بجد يكبروا ويتعلموا ويعرفوا أذاي يجييبوا حقهم ويتعلموا أن ربنا أدنا صوت لازم يعلى للحق
للأسف بعد شوية أبوهم أخدهم بعنف وكان خايف عليهم من وقفتهم كدى ومكنش خايف مثلاً عليهم وهما بيشحتوا من الناس
الثورة قامت علشان الأطفال دول يتعلموا ويعيشوا حياة كريمة ..

…..
أخيراً نفسي بجد الناس تبطل تخون في بعض وتشكك في بعض ويشتغلوا لهدف واحد بس هو مصــــــر  نفسي الكل ينزل ويحكي على أد اية الثورة ممكن تزرع الدنيا ورد لو حبناها وأشتغلنا كلنا على إنجاحها
نفسي نبطل أنانية وتفكير في مكتسابات شخصية وننسى بلدنا وميكنش هم الواحد لا كرسي ولا مال
نفسي مصرنـــــــــــــــــــــــــــــــــــا تبقى أحلى

يومي خلص لكن الثورة مستمرة

2 thoughts on “مصرنا | سلاسل الثورة في المنصورة

  1. يومي خلص او عمر خلص لكن الثورة على الظلم والفساد لازم تبقى مستمره
    شكرا لايجابيتك يا سلمى ولكل شخص حاسس بمسؤليه تجاه وطنه واهله واد ايه وجوده مهم وفعال
    وياارب يكملها على خير وتفضلى رافعه رأسك يا مصر ويا كل شعب مصر

  2. أه يا سلمي انا أكتر حاجة تعبتني جهل الناس الرهيب دا
    و مع اني كنت بضحك عالسخافة المتناهية دي .. الا اني بجد حسيت ان البلد ماينفعش تفضل كدا
    لازم الثورة تكمل عشان حرام نعيش عمرنا كله في جهل و تخلف

    الثورة مستمرة .. و يسقط حكم العسكر

Leave a comment