في شم النسيــــــــم !

شعار واحد دايماً برفعة في كل شم نسيم  ”  لا للفسيخ  ”  …  ولو بتحب الفسيخ يبقى تتطلع من المدونة علشان أحنا مش بنحب الزفارة   🙂  …  شم النسيم كالعادة لازم نقضية عند نينة اللي في اليوم دا بتطبخ يجي تلات أصناف 🙂 حزب الفسيخ  وحزب الفراخ وحزب مش بيحب الفراخ ولا الفسيخ 🙂 وطبعاً بيكون في فصل تام للفسيخ فوق السطح  ! ..  المهم أن اليوم دا طبعاً بيبقى مليان روايح غريبة  !!
بعد العصر رحت أنا وأختي وأخويــــا وخالتي وتقريباً 14 فرد وطفل من العيله  ” جيش تنظيمي ”  وقلنا هنروح للأرض اللي في أخر البلد وكنت فاكرة أن الجو هنــــاك أكيد هيبقى صافي ومفيش فية ريحة فسيخ  🙂 أتصدمت لما لقيت الناس كلها هناك هما وفسيخهم  وأستحضرني ساعتها حته من فيلم ” عسل أسود ” لما راح ياكل ماعهم فسيخ 🙂 …..

فضلنا نمشي شوية لغاية ماوصلنا لقطعة أرض فيها ” عرب ” بصراحة شدني منظر البقر والخيم والمعيز .. بس مش حبينا نبقى فضوليين ونروح نصور وندخل الأرض وقلت هصور المنظر العام ونمشي .. بس أتفاجئنا بصاحب الأرض  ” اللي في الصورة وسط عيلتة ” بينادي علينا بتراحب شديد هو وزوجتة وبيقول لينا بلهجتة  ” عاوزين تتصوروا مع البجرة ”  :)) تعالي يا دكتوره براحتك يا أهلاً بيكم أتفضلوا  .. بالمناسبة الدكتورة دي اللي هيا أنا  مع انه بعد شوية كان بيكلمني على اساس أني صحفية 🙂  …  واتصورنا وأتكلمنا معاه وطلب مني أصورة واتصور معاه تذكار .. وبعد كدا قال ليا  ” يا أبلة نزلي الصور في الجرنال حداكم  ” 🙂 وسألني عن أسمى وعجبه جداً  وعجبني لما كان بينديني ” سااالمه ”   ….

عاوزة أوريكـــــــــم حاجة كمان  🙂

دا أبنهم كان نايم في الصندوق دا وصحى على صوتنـــــا  … أنا أستغربت جدا من بساطة الناس دي وحياتهم البسيطة قوي وكمان كرمهم المتناهي  !  عزمونا نقعد ناكل معاهم بس أحنا أعتذرنا  مع أني كنت هموت وأشرب معاهم شاي بس أعمل اية الجيش النظامي اللي كان معايا لو كان فضل خمس دقايق كان هياكل المعيز والغنم بتوع الناس 🙂

وكان نفسي بجد أساله سؤال واحد  ” هتدي صوتك لمين ! ” مع أنهم في الغالب مش هيكون معاهم بطاقه أو إثبات أصلاً  …  وسألت نفسي بقى سؤال ليه محدش بينزل يسأل الناس دي عن مشاكلهم وهمومهم ليه محدش بيهتم !

أنا كنت سعيدة جدا بالوقت اللي قضيتة معاهم  🙂  وذي ما وعدت عمو  نشرت الصورة في الجرنال بتاعي 🙂

Leave a Reply

