تكنولوجيـــا العيال !

images

انـــا فاكرة كويس أول لاب توب بابا جابة ليـــا بعد ما نجحت في إعدادي هندســة بإمتياز في الترم الأول وفاكرة أول موبايل أشترية وأنا في نهايــة 3 ثانوي على أساس أنـــي بقيت جامعية وكدا  ,, بصراحة معرفش إيه اللي كان مخلي الموبايل ضروري ساعتها  !

بس الكمبيوتـــر دخل بيتنا وأنا في 6 إبتدائي وكان له تأثير كبير جدا جدا على توسيع مداركنا أنا وأخواتي وكمان أيامها مكنش في نت وأتوقع ان دا من حسن حظنـــا أيامها … على العموم من بعد أول لاب وانا أشتريت موبايلات ولاب تاني وتاب و ,,, كل حاجة لها علاقة من بعيد أو من قريب بكل حاجة

بس عصر الإنفتاح بتاعي على النت كان متأخر شويتين لأن أول حساب على الفيس بوك ليا وانا في تانية كلية وهكذا بقى 🙂 … الموضوع دا متزامن جدا مع قريبة ليا عندها 3 سنوات ومعاها اي باد 2  🙂 وأخواتها المغاعيص ! معدوش 15 سنة وعندهم حسابات على الفيس بوك ! وفريند بقى وهيصـــه 🙂 ,,,  تحس كدا ان الفيس بوك  بقى في حجات غريبة !

أعرف ناس أولادهم مكملوش العشر سنين ومش بيسيب البلاك بيري من أيده ! وعامل ذي السوسة مفيش حاجة مش فاهمهـــا

……………………………………………………………………………………………………………

اللي فات دا كان مقدمة صغيرة عن واقع أكيد شوفتة التكنولوجيـــا بكل صورها بقت في أيد  ” العيال ” مش دي المشكلة المشكلة أن الجزء السلبي بس من التكنولوجيا دي هو اللي بيطبق وبيستخدم ! وبدون أي رقابة من الأب والأم اللي فاكرين أن الأي باد في ايد طفل هيخلية لما يكبر يبقى زويل !!  ,,  أمهات كتير بتقول أنها جابت الكمبيوتر في البيت والنت مخصوص لأولدهـــا علشان تخلص من  ” الزن ” ومش عارفة أنهـــا دمرت أساس اولادها من البدايـــة

نسبة كبيرة جدا جدا من الموبايلات في مصر في أيد أطفال معدوش 15 سنة ! ونسبة أكبر منهم عندهم المقدرة يدخلوا النت بأي صورة من غير رقابة و المحتوى اﻷكبر للنت غير صالح لإستخدامهم إطلاقــــاً ,, معرفش حل صريح للموضوع دا غير أن يكون في ضبط من الأهالي يعني لو جبت كمبيوتر في البيت ممكن يكون في مكان واسع في البيت الام والأب يقدروا يعدوا ويشوفوا أبنهم بيشوف أية أو بيستخدمه أذاي يعني ميكنش في غرف النوم الخاصة .. ممكن الأم تفرض نمط معين من الأستخدام وأتوقع أن في برامج كتير بتقوم بدا  ,, مش لازم علشان نقول أننا متحضـــرين نجيب ﻷولدنـــا أجهـــز غالية لازم  نعلم أولادنـــا قيمة التكنولوجيـــا وأنها وسيلة مش غاية ! …. الموضوع دا أتكلم عن ناس كتير جدا يمكن مكنش ضفت جديد بكلامي بس فعلا الموضوع يستفز أي شخص ….

1 thought on “تكنولوجيـــا العيال !

  1. الموضوع اللي بتتكلمي عليه حضرتك,موضوع مهم أوي
    لكن أنا عاوز أشوفه من زاوية تانية,
    “الحاجات الوحشة ” طول عمرها موجودة , من وقت ما اخترعوا التلفزيون و الرسيفر و هي دخلت العالم العربي
    لكن أحنا و أهلنا و أهلهم …. ما كناش منشوف نسبة الأولاد قليلة الأدب اللي منشوفها دلوقتي
    عارفة ليه حضرتك؟
    مش عشان النت و الحرية اللي وصلولها الأولاد …..
    إنما عشان الأهل تخلّو عن تربية أولادهم , الأهل ماعدوش يهتمو ابنهم بيدرس و لا لأ …. الأمهات اهتمو بالمسلسلات بدل الأولاد
    باختصار, ماعدش في تربية من الصغر
    فالولد / البنت …. يوصلوا لسنّ المراهقة و هما زيروووو , أو 1 بالكتير !
    مش عارف حاجة عن دينه و لا عن رسوله و لا عن ربه حتى
    ضاعت البوصلة عند الأهل و الأولاد , فطبيعي تضيع السفينة

Leave a comment